crossmediablog

strandjutterij in crossmedialand

Vrijetijdsbesteding van jongeren: beter gegoeden genieten meer

Wat doen de jongeren in hun vrije tijd tijdens vakanties of na school? Het OIVO ging dit na via een rondvraag bij niet minder dan 2.2O0 jongeren van 9 tot 18 jaar in februari 2007. Er zijn grote verschillen merkbaar afhankelijk van de sociale groep waartoe iemand behoort, het type studies dat iemand kiest of het meer of minder sociale of solitaire karakter van de jongere. Bovenaan de lijst van bezigheden, met stip: TV & internet, gevolgd door sportactiviteiten, uitgaan met vrienden, pretparken, videospellen… De jongeren uit de gegoede milieus hebben vaker actieve vrijetijdsbestedingen. Een kwestie van de kostprijs en/of de invloed van de ouders? Het is aan de overheid om een andere wending te geven aan deze trend.

TV kijken nog altijd bovenaan de lijst… direct gevolgd door het surfen op internet

TV kijken is iets wat 94% van alle jongeren doen, zonder onderscheid. Deze activiteit blijft bovenaan het keuzelijstje van de jongeren. Internetgebruik volgt direct hierna met 93% en vanaf de leeftijd van 13 jaar komt het aan kop.

Aanbevelingen

  • De vrije tijd is een sleutelmoment om de jongeren de kans te geven aan sportieve, culturele of ontspanningsactiviteiten mee te doen. De actieve vrijetijdsbestedingen – zoals jeugdbewegingen, muziek spelen in groep, culturele bezoeken afleggen – kunnen interessante alternatieven zijn voor de activiteiten die voor de ouders duur uitvallen, zoals het wekelijks gaan winkelen, uitgaan naar de dancing/disco of uitstappen maken naar een pretpark. Bovendien komt dat uitgaan met vrienden vaak neer op een gelegenheid om iets te gaan drinken, wat soms ertoe kan leiden dat de consumptie van alcohol als iets heel gewoon wordt ervaren.
  • Als het kind een adolescent wordt, gaat de interesse voor de omkaderde activiteiten achteruit. Het is dus te verkiezen dat de jongeren aangemoedigd zouden worden om de actieve vrijetijdsbestedingen te ontdekken voordat ze de kritieke leeftijd van de adolescentie bereikt hebben.
  • De sociaalculturele groep waartoe iemand behoort, is bepalend voor de keuze van of de toegang tot de actieve vrijetijdsbestedingen. Daarom moet de overheid die activiteiten meer voor iedereen toegankelijk maken, onder andere door middel van sportcheques.
  • De tijd die wordt doorgebracht op het internet en voor de televisie vraagt om de oplossing van de problemen inzake de bescherming van minderjarigen. Het gaat om kwesties zoals de naleving van de privacy, de controle op reclamepraktijken, de verslaving aan spelletjes, het respecteren van het recht op informatie en het kopiëren voor privé gebruik.

Lees het hele persbericht of het rapport

Advertenties

19 juli 2007 - Posted by | communication, culture, marketing, trends

1 reactie »

  1. Hoi

    Reactie door Els | 17 september 2007 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: