crossmediablog

strandjutterij in crossmedialand

Internethype onder jongeren op z’n retour?

Nederlands onderzoek rond jongeren, media, vrije tijd, leefwereld
Found on dutchcowboys.nl:

De internethype onder jongeren begint langzaam af te nemen, na vele uren msn en gamen is inmiddels het aantal jongeren dat dagelijks op internet zit gedaald. Dat is gebleken uit een jongerenonderzoek van Qrius: ‘JOngeren 2007’ brengt de leefwereld van ruim 4300 jongeren van 6 tot 29 jaar in kaart.

Bij de vorige peiling in 2005 waren de opkomst van chatten en gamen verantwoordelijk voor een flinke stijging van het internetgebruik, ook nu is voor 6 van de 10 jongeren internet het favoriete medium maar ze maken er inmiddels minder intensief gebruik van. “Een grote groep jongeren zit niet meer dagelijks op internet. Ouders zijn ook bewuster bezig en stellen grenzen.”
>>
De kernconclusies uit het persbericht volgens youngmarketing.nl:

  • De netto inkomsten van 6 t/m 24 jarigen zijn in de afgelopen twee jaar toegenomen tot 29 miljard euro. Met name de 15-19 jarigen (+36%) en de 20-24 jarigen (+11%) gingen erop vooruit.
  • Kinderen (6 t/m 11 jaar) maken minder gebruik van internet. Het percentage kinderen dat iedere dag gebruik maakt van internet, daalt van 28% in 2005 naar 18% in 2007. Ook bij minder frequente gebruikers en oudere doelgroepen is een daling te zien.
  • Kinderen en jongeren vinden Google de beste site, gevolgd door Wikipedia en YouTube. Ook Marktplaats en nu.nl krijgen relatief hoge cijfers.
  • Maar liefst 83% van de 12-29-jarigen in Nederland vindt dat er snel maatregelen genomen moeten worden tegen de verandering van het klimaat. De meeste jongeren (54%) zijn van mening dat we op grote schaal over moeten schakelen op schone energie; 26% vindt dat we onze manier van leven ingrijpend moeten veranderen. Jongeren zien vooral op tegen het onder water lopen van Nederland, het verdwijnen van de winters in Nederland en het uitsterven van dieren wereldwijd.
  • Een kwart van de jongeren (25%) overweegt om op kortere of langere termijn te emigreren, vooral uit onvrede met de huidige situatie in Nederland of om wat van de wereld te zien.

“Je gaat met het grootste gemak van het ene scherm naar het andere scherm, van de ene leefwereld naar de andere.”

Het centrale thema van Jongeren 2007 is ‘Alle opties open’. Kinderen en jongeren hebben heel veel mogelijkheden en willen die ook zo veel mogelijk open houden. Op de computers die kinderen en jongeren gebruiken, is dat goed te zien. Tal van schermen staan open, die ieder op zich een hele achterliggende wereld vertegenwoordigen. Dit principe van ‘schermen open’ en het bewegen van activiteit naar activiteit is ook te zien in de ‘echte’ wereld. Bijvoorbeeld als het gaat om opleidingen en beroepen; jongeren willen zich tegenwoordig niet te veel vastleggen.

Advertenties

25 september 2007 - Posted by | communication, culture, industry, media, trends

1 reactie »

  1. ik ben haar grooste fun

    Reactie door mohsin | 2 januari 2008 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: