crossmediablog

strandjutterij in crossmedialand

Toys 2007: speelgoed van grote kinderen voor kleine kinderen

Persbericht oivo:
Speelgoed in België: de trends !
In 2006 gaf de Belgische consument per jongere gemiddeld tussen 190 en 302 euro uit aan speelgoed, afhankelijk of er videospelen werden gekocht of niet. Ten opzichte van 2005 (tussen 178 en 282 euro) is dat een lichte stijging. In 85% van de gevallen zijn het de kinderen zelf die beslissen wat in het boodschappenkarretje komt. Belangrijkste trend: het speelgoed van de grote kinderen wordt toegankelijk gemaakt voor de kleine kinderen.

De belangrijkste trends
De pokergekte: een koffertje met 200 of 300 jetons, tafelmat voor poker, kaartschudder, roulettetafel… allemaal heel realistisch nagemaakt. Het blijft een spel, maar er kan perfect mee gespeeld worden zoals de grootmeesters dat op televisie doen.
Maak je op als een ster: De “Digi Makeover” maakt het mogelijk om op basis van een foto te zien hoe je er zou uitzien met een nieuw kapsel, make-up…
De wereld van de “identified flying objects“: het gaat om een soort libel, het eerste telegeleide insect zeg maar. Hoewel dit speelgoed niet helemààl nieuw is, wordt er nu meer op kinderen van jonge leeftijd (8 à 14 jaar) gemikt. Hoewel de prijs best meevalt, is dergelijk speelgoed meestal een kort leven beschoren.
Televisie voor kinderen: Dit jaar zijn er tv’s specifiek voor kinderen op de markt met een ingebouwde CD- en DVD-speler. Het toestel met een scherm van 37 cm diameter bestaat in verscheidene versies: Spiderman, Cars…
Hoe groter, hoe liever: De trend om grote pluchen figuren, poppen of speeltuigen aan te bieden, was in 2005 al aanwezig maar zet zich nu sterk door. Voor de jongens zijn er zelfs reuzenkranen groter dan hun eigen lichaamslengte!
Al deze voorbeelden behelzen uiteindelijk één grote trend: het feit dat voorwerpen voor volwassenen steeds meer toegankelijk gemaakt worden voor kleine kinderen.

Tips voor kids (en ouders!)
Houd eerst en vooral rekening met de wensen van de jongere zelf. Een stuk speelgoed dat hem/haar bevalt, kan leerzamer zijn dan een zogenaamd educatief stuk speelgoed. Ook al leert uw kind dan misschien geen Engels voor zijn tijd… Sommige soorten van speelgoed zijn maar een kort leven beschoren en belanden al snel in de prullenmand. Denk aan het leefmilieu, wees origineel en schenk bijvoorbeeld tickets voor een pretpark. Het is bovendien belangrijk om de leeftijd van het kind in gedachten te houden. Zo zal uw kind van 6 echt niet intelligenter worden als u het speelgoed voor een achtjarige koopt! Denk tot slot ook aan de veiligheid. Controleer of de CE-markering aanwezig is, vermijd puntig speelgoed (bijvoorbeeld pijltjes) en laat uw acrobaten op wielen zich uitrusten met echte beschermingsproducten zoals een fietshelm en kniebeschermers. Speelgoed blijft immers in de eerste plaats een bron van plezier, niet van nare ervaringen!

Volledige studie

Advertenties

16 november 2007 - Posted by | communication, industry, marketing, trends

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: